Vrijthof – Vrijthof Bike Challenge 2019

In Marathon

Wanneer je geld kunt inzamelen met het uitvoeren van je hobby dan is dat gewoon de allerbeste combinatie die er is. Op de zaterdag voor Pasen heb ik daarom meegedaan aan de Vrijthof-Vrijthof Bike Challenge. Op de mountainbike van het Vrijthof in Maastricht naar het Vrijthof in Hilvarenbeek. Een offroad route van 150 km die via GPS gereden moest worden. Het was een bijzondere maar hele leuke dag vol bike plezier die eigenlijk al op donderdag begon.

O’Town Bikers

Toen Jan van Aaken mij ergens in 2018 belde of ik deze challenge wilde rijden samen met een groep bekende uit Oirschot en omgeving heb ik daar natuurlijk geen seconde over getwijfeld. Jan had ons ingeschreven als team O’Town Bikers vernoemd naar de what’sAppgroep waarin de fietsafspraken gemaakt worden. Op dinsdagavond wordt er door deze groep fanatieke fietsers in de winter een ronde over de weg gereden met de mtb op de conditie op peil te houden. En groot deel van deze groep deed ook mee aan de challenge waardoor er in de winter al volop voor de challenge getraind werd. Naar mate de challenge dichterbij kwam begonnen een aantal zich zorgen te maken of het allemaal wel te doen was. Heb ik wel genoeg getraind en houd ik het wel vol waren veel gehoorde opmerkingen tijdens de dinsdagavond ritten.

Tijdens de winter zijn er door alle leden flinke tochten gefietst en met regelmaat is daarbij de grens van 100 km overschreden. Voor mij bestond de voorbereiding uit een aantal 200km wedstrijden en diverse lange toertochten deze winter. Bij de toertocht in Schaijk waar ik op de fiets naartoe was geweest vroeg Janko of ik het weekend erna naar Mill ging. Dat was wel het plan want daar was nog een toertocht van 100 km te fietsen. Maar Janko was van plan om ook op de fiets naar Mill te gaan. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen dus zo gezegd zo gedaan. We hebben zelfs Xander en Peter zo gek gekregen om mee te gaan. Aan de voorbereiding kon het niet liggen dus deze challenge.

Startnummer

Op donderdag kon het startpakket al opgehaald worden met daarin de kleding, startnummer en andere spullen. Iedere deelnemer kreeg een speciaal Vrijthof-Vrijthof fietsshirt. Ik had er voor mezelf ook een extra broek bij besteld zodat ik deze kleding ook als set nog aan kon doen tijdens mijn avontuur in Zuid Afrika. Jan heeft voor onze hele groep in een keer deze pakketten opgehaald in Hilvarenbeek. Omdat de start helemaal in Maastricht is moesten we daar natuurlijk ook nog zien te komen. Maar dit hebben Jan en Billy perfect voor ons geregeld. Er was een bestelbus geregeld voor de fietsen en een bus voor de deelnemers. Op vrijdagavond moesten de fietsen gebracht worden zodat deze netjes ingeladen konden worden voor het transport naar Maastricht. Daar werden ook de startpakketten verdeeld zodat iedereen zijn nummer op de fiets kon maken en de kleding mee naar huis kon nemen. Mijn startnummer voor deze challenge was 636. De kleding die de organisatie heeft laten maken ziet er ook heel mooi uit en is tevens een mooie herinnering aan dit avontuur.

Vertrek naar Maastricht

Op zaterdagochtend ging de wekker al heel vroeg 4.30. Snel de fietskleren aan en de laatste spullen gepakt. Daarna met de auto Maikel opgehaald en op naar de Markt in Oirschot waar we om 5.30 moesten zijn om te vertrekken met de bus.Om klokslag 6 uur zat iedereen in de bus en zijn we vertrokken richting het zuiden. `Ook voor koffie en thee was gezorgd, dus kon iedereen op het gemak ontbijten in de bus. Onderweg kwamen we de bussen en vrachtwagens van de organisatie tegen die ook onderweg waren natuurlijk. Een heel mooi gezicht de stoet bussen en vrachtwagens. Eenmaal aangekomen bij het MECC mochten we uitstappen en konden we aan het avontuur beginnen. Het zou een warme dag worden maar het begin vrij fris. Toch besloten om maar gewoon te starten zonder armstukken.

Iedereen reed op eigen gelegenheid op het gemak richting het Vrijthof waar de officiële start was om precies 8 uur. We waren wat te vroeg op het Vrijthof dus nog even tijd om een foto te maken en even te kletsen met een hele hoop bekende. Daar kwam ik ook Peter tegen die al heel vroeg op de fiets vertrokken was vanuit Diessen naar Maastricht. Respect voor deze prestatie. De organisatie had het super voor elkaar en wat zag het wat zag het er gaaf uit om bijna iedereen in hetzelfde shirt te zien staan klaar voor de start. Na een kort woordje van de organisatie mochten we vertrekken.

Start van de challenge

Het was geen wedstrijd maar toch wilde ik een beetje voorin rijden vooral om uit de drukte te blijven en er een leuke trainingsrit van te maken. Na een paar kilometer zat ik mooi vooraan en toen we na 10 km het bos in reden ging ik als 2de het bos in. Er werdt lekker doorgereden en de groep werd steeds een beetje kleiner. In het begin was het wel even wennen om weer eens op GPS te rijden. Af en toe een heel klein stukje verkeerd maar dat hoort erbij. De eerste 50 km van de route waren erg gaaf met een paar pittige klimmetjes en mooie afdalingen in de buurt van Maasmechelen. Echt een toproute. Onze groep was ondertussen al behoorlijk uitgedund we waren nog maar met een man of 12 over toen we bij de eerste verzorging in Bree aankwamen. Hier was de verzorging op het Vrijthof hoe kan het ook anders. Hier hadden mijn ouders zelfs nog een vlag opgehangen om ons aan te moedigen. Heel erg leuk vond ik dat. We waren met 2 O’Town Bikers vertegenwoordigd in deze groep Xander zat er namelijk ook bij. En er waren nog meer bekende in de groep Mike van de Wouw, Gerben de Knegt, Patrick van Leeuwen en Frans Willems. Nadat iedereen wat gegeten en gedronken had was het tijd om te vertrekken.

Een stukje over het asfalt het dorp uit en daarna weer de bossen in. Het ging allemaal goed tot het moment dat we een klein stukje verkeerd reden. Op zich niets aan de hand maar we laste met een paar man even een plaspauze in. De rest reed rustig door. Maar omdat we daarna nogmaals verkeerd reden moest het gas vol open om weer bij de groep aan te sluiten. Dat was een behoorlijk zware inspanning maar ik zat er weer bij. Zo zijn we naar de tweede post in Luyksgestel gereden. Ook daar weer even eten en drinken voordat we aan de laatste 50 km door bekend terrein gingen beginnen. Vanaf dit punt begin je wel te merken. Dat er de hele dag al stevig doorgereden was want een aantal hadden het moeilijk om te volgen. Op km 128 hadden we nog een post om de laatste energie op te doen en de challenge te kunnen voltooien. Maar op ongeveer 7 km voor Hilvarenbeek kreeg ook Xander het wat moeilijk en zijn we iets rustiger gaan rijden en hebben we de groep laten lopen. Als je al 143 km samen hebt gereden houd je dat gewoon vol tot de finish.

Finish in zicht

Inmiddels konden we het Vrijthof ruiken. En ja daar zijn we. Nog een rondje om het Vrijthof om vervolgens tussen het publiek en door de Kiosk naar het podium te kunnen rijden. Wat een geweldig tocht en super organisatie. We zijn de tocht gefinisht in een tijd van 5 uur en 42 minuten fietsen. Na het podium kregen we nog een mooi metalen aandenken mee voor het voltooien van deze challenge. Ik zeg op naar volgend jaar.

Ook alle andere O’Town Bikers hebben de tocht volbracht. Maar in Oirschot heb je ook nog een Vrijthof dus met Maikel besloten om nog op de fiets naar Oirschot te gaan en er een Vrijthof-Vrijthof-Vrijthof challenge van te maken. Hier hebben we de dag afgesloten met een drankje op het terras. Daarna moe maar voldaan douchen en op de bank liggen. Er is door het hele evenement uiteindelijk 225.000 euro opgehaald voor het KWF. Een geweldig resultaat. Daarom een extra bedankje aan de mensen die mij hier voor gesponsord hebben.

Recent Posts

Start typing and press Enter to search