JoBerg2C 2019 Dag 0
Johannesburg

In JoBerg2C, Meerdaagse

Eindelijk is het dan zover en kan de reis naar Zuid Afrika beginnen om daar deel te nemen aan de JoBerg2C. Volgens vele een van de mooiste meerdaagse mountainbike evenementen om te doen. Ik weet het nu nog niet maar daar ga ik de komende dagen achter komen.

Amsterdam – Johannesburg

Op dinsdag 23 april ben ik om 5.45 vertrokken uit Oirschot om aan dit avontuur te beginnen. Mijn ouders hebben mij naar Schiphol gebracht van waaruit ik met KLM naar Johannesburg ben gevlogen. Meteen bij aankomst op Schiphol aangesloten in de rij om in te checken. Maar uiteindelijk is dat allemaal gelukt en konden mijn fiets en ik ieder aan onze reis beginnen. Na nog een kopje koffie te hebben gedronken met mijn ouders ben ik door de securitycheck gegaan om richting vliegtuig te vertrekken. Het instappen ging vrij vlot en gelukkig zat het vliegtuig niet helemaal vol waardoor ik een ruime plaats had. We moeten een rij met 3 stoelen met z’n tweeën delen. De vlucht zelf is ook goed verlopen. We kregen lekker eten onderweg en zelfs nog een ijsje. In het vliegtuig een paar films gekeken en 2 uurtjes mijn ogen dicht gedaan. Na nog een stuk pizza te hebben gegeten was het voor de piloot alweer tijd om de landing in te zetten. Na de landing komt (vind ik) altijd het spannendste moment. Dat is namelijk het ophalen van de bagage. Ben altijd weer heel erg opgelucht als ik zie dat mijn fietskoffer op de plaats van bestemming is aangekomen. Daarna nog even snel een lokale simkaart gehaald. Was net op tijd want achter mij dezen ze de winkel al op slot. Nog even een Uber bestellen en dan snel naar het hotel om te gaan slapen.

De eerste dag in Zuid Afrika

Na een goede nacht slapen in mijn super relaxte kamer met zit en eethoek begonnen om mijn fiets in elkaar te zetten. Terwijl ik hier mee bezig was kreeg ik een bericht van Kristof (1 van de belgen) of we samen zouden kunnen ontbijten. Kristof sliep in een ander hotel maar had daar geen ontbijt. Dus samen in mijn hotel ontbeten en even bijgekletst. Daarna nog even met een wiel naar de fietsenmaker geweest omdat deze niet helemaal luchtdicht bleef. Hiervoor zijn we ook weer met de Uber gegaan. Kost namelijk nog geen 2 euro voor een rit van 2 kilometer. We doen dit natuurlijk om de benen te sparen voor wat ons de komende dagen te wachten staat. Nadat het probleem met de band was opgelost en we ook nog wat CO2 patronen hebben gekocht zijn we naar het hotel van Kristof gegaan om de overige belgen op te wachten die begin van de middag zouden aankomen. En daar waren ze met z’n alle in de bus. Snel de spullen uitgeladen en ze hebben ingecheckt waarna we samen een hapje zijn gaan eten. Na het eten Jan nog even geholpen bij het in elkaar zetten van de fiets waarna ik weer terug gegaan ben naar mijn hotel. Rond de klok van 7 uur weer richting het hotel van de belgen om daar samen te eten. Dit wat heel lekker en ook heel gezellig.

Klaar voor de start

Voor de dag erna stond voor mij de 10de etappe op het programma. Hiervoor moest ik om 8 uur bij de school zijn waar de inschrijving is om daar met een shuttle naar de plek te worden gebracht waar we gingen vertrekken voor deze extra rit van ongeveer 30 km. Na even gewacht te hebben werden de fietsen ingeladen en vertrokken we richting Sprocket and Jack. Dit is een cafe en bikeshop in één. Hier aangekomen werd het heel erg donker. Snel werd er even gebeld met de gids van de groep die voor ons was vertrokken. Die stonden te schuilen voor de regen. Het kwam met bakken uit de lucht. Nog geen 2 minuten later begon het bij ons ook te regenen. Daarop is door de organisatie besloten deze rit af te lasten. Dus na een kop koffie en gezellig kletsen met andere deelnemers tijd om weer terug te gaan.

Inmiddels was het ook tijd dat de startnummers opgehaald konden worden. Dit ging heel erg soepel. Alle spullen zaten in een mooie grote tas. Nog even de powerbank en slippers ophalen en het was al weer gedaan. Nog even wat gegeten in het winkelcentrum en daarna tas inpakken en fiets klaarmaken voor transport. De fiets moest namelijk voor 18 uur ingeleverd worden voor transport naar de start. Ook de bagage die niet nodig is tijdens het evenement ging in een vrachtwagen die direct doorrijd naar de finish. Dus snel even passen en meten om alles erin te krijgen. Maar het is gelukt.

Briefing en avondeten

Na het inpakken van de tas was er nog even tijd om te uit te rusten want om 18 uur werden we op het Kingsmead College voor de briefing. Tijdens de briefing werd het een en ander toegelicht over wat er de volgende dag zou gaan gebeuren, en werden ook de organisatoren voorgesteld. We stonden gezellig met alle deelnemers in de tuin van de school te kijken en luisteren naar de verhalen. Het belangrijkste was dat we de volgende ochtend op tijd bij de bus moesten zijn die ons naar de start gaat brengen in Heidelberg bij Keran Beef. Tevens de sponsor van al het vlees wat we de komende dagen te eten gaan krijgen. Na deze briefing ben ik met mijn vrienden uit België met de taxi naar hun hotel gegaan en hebben we daar samen gegeten. Gezellig nog zitten kletsen en daarna was het tijd om terug te gaan naar mijn hotel om te gaan slapen want morgen om 4.15 is het al tijd om op te staan. De laatste spullen gaan dan in de tas en we stappen klaar om te fietsen in de bus naar de start. Om 4.30 kan ik mijn ontbijt ophalen bij de receptie en gaat het avontuur beginnen. Het hotel had besloten om het voor de deelnemers nog iets lastiger te maken door het water af te sluiten. Hierdoor zelfs geen water om tanden te poetsen. Maar gelukkig kreeg ik bij de receptie een kan van 5 liter om dit op te lossen. Dat is meer dan voldoende voor morgenvroeg.

Recent Posts

Start typing and press Enter to search