JoBerg2C 2019 Dag 3
REITZ TO STERKFONTEIN DAM

In JoBerg2C, Meerdaagse

Om 5 uur de wekker in een mistig Reitz. De start was om 7 uur achter het grootste sproeivoertuig van Case. Vervolgens kregen we 120 zware km voor de wielen met als hoogtepunt Mount Paul.
Gisteren al vroeg gaan slapen om weer fit aan de start te staan van de 2de wedstrijd dag. Om 5 uur uit je bed wend niet echt. Vind het nog steeds erg vroeg. Snel even naar de wc dacht ik maar er waren meer deelnemers op dat idee gekomen. Daarna snel door naar het ontbijt. Ook dit was vandaag weer simpel maar lekker. De energie voorraad weer aangevuld dus klaar voor de start. Na het ontbijt moet de tas weer ingepakt worden en afgegeven bij de vrachtwagen. Ook het matras moeten we hier naartoe brengen. Daarna was het toch echt tijd om naar de start te gaan want ik wilde een beetje vooraan kunnen starten.

Start
Om precies 7 uur zijn we weer met 800 man vertrokken vanuit Reitz naar de Sterkfontein Dam. Een rit van 120 km met daarin 1200 hm met als hoogtepunt de beklimming van Mount Paul, het hoogste punt van de hele week. We vertrokken deze dag achter een hele grote spuitwagen. Als we gewild hadden zouden we er gewoon onderdoor kunnen rijden. Ik zat mooi op de tweede rij in het peloton. Na een paar km maakte het grote voertuig wat meer snelheid en werd het een beetje op een lint getrokken. Ik kon deze keer wel met de eerste groep mee. Het was afzien maar het ging net. Ook Kristof zat mooi mee in deze groep. Maar op een gegeven moment werd er even flink doorgetrokken en moesten er een aantal mensen passen. Ik kon gelukkig bij de groep blijven. Niet veel later reed er een 4 tal weg uit onze groep. Deze kon ik zeker niet volgen dus heb dat ook niet geprobeerd.

Het tempo zat er goed in en met iets meer dan een uur waren we al bij het eerst waterpunt het ging dus weer heel hard. Het groepje was ook niet meer zo groot. We waren in totaal nog met 9 waarvan 4 duo’s en ik als enige solo deelnemer. Er werd netjes om de beurt op kop gereden waardoor het op de gravelwegen heel hard ging. Op de singletracks was het hard werken als je in het laatste wiel zat. Maar tot het tweede waterpunt ging het heel goed. Maar net voor het waterpunt hoorde ik er een aantal zeggen dat ze door gingen rijden. Voor mij was dag geen optie ik had nog maar 2 slokken in mijn bidon. Ik moest dus stoppen waardoor ik de groep moest laten rijden. Nadat ik mijn bidons gevuld had ben ik weer vertrokken en ik zag de groep nog rijden.Heb geprobeerd er rustig naartoe te rijden. Na bijna 20 km zat ik weer op het achterwiel. Maar daarna ging het een stukje omhoog en moest ik ze toch weer laten gaan. Heb toen besloten om mijn eigen tempo te gaan rijden. Dit ging gelukkig prima en kon nog lekker doorrijden.

Mount Paul
Net na het 3de waterpunt begon de klim naar de top van Mount Paul. Dit was een klim van zeker 2,5 km volledig over singletrack echt super mooi. Lekker tussen de koeien en stenen door naar boven. Eenmaal bovenop de klim had je een heel mooi uitzicht over Sterkfontein Dam en had je zelfs al zicht op de finish. Dit was alleen nog wel 15 km fietsen. De afdaling van Mount Paul was ook helemaal singletrack en erg mooi. Na deze mooie afdaling nog een korte klim naar de dam. Vervolgens 3 km met wind tegen over de dam onderweg naar de finish. We draaide rechtsaf het asfalt op en daar was dan eindelijk de finish. In een tijd van 4 uur en 54 min wat een mooie 8ste plaats overall en een 3de tijd in mijn categorie is. Heel erg tevreden met het resultaat.

Herstellen
Na het fietsen is het tijd om te herstellen dus snel mijn tas en tent gezocht. Spullen uit de tas en richting de douche. Dat was nodig ook want onderweg hebben we heel veel modder gezien dus ik leek erg op de lokale bevolking. De douche was heerlijk, na de douche zijn we met een aantal nog een hapje gaan eten in de tent. Over het eten valt helemaal niks te klagen. Je kunt hier heel makkelijk kilo’s aankomen van al dat lekkers. Hierna lekker even bij de chill zone gehangen gezellig kletsen en wat drinken. Dit alles terwijl we zitten te kijken hoe de andere binnenkomen. De laatste had er 10 uur en 13 min over gedaan.

Avondprogramma
Om half 5 had ik nog een afspraak bij de masseuse om er voor te zorgen dat de benen morgen weer klaar zijn om te racen. Nog even een praatje maken hier en daar en daarna snel de spullen voor morgen klaar leggen. Dat wil je niet ‘s morgens om 5 uur nog moeten zoeken. Dan nog even de bidons vullen en op naar het eten. Het avondeten was weer super lekker. Er was zelfs speciaal voor ons ossenstaart klaar gemaakt in grote ketels wat gewoon met een schop geroerd werd. Het was super lekker. Helaas mogen hier alleen de eerste uit de categorie naar het podium omdat het ander te lang duurt. Dus ik werd wel genoemd maar mocht niet naar het podium voor mijn 3de plaats. Het filmpje van vandaag was ook weer heel mooi maar dat kunnen jullie hieronder vinden net als de foto’s. Ik ga weer slapen want morgen moet er weer hard gefietst worden.

Klik hier om naar de foto’s van de organisatie te gaan.

Recent Posts

Start typing and press Enter to search