Bucketlist:
Rondje Zuiderzee

 In Uncategorized

Iedere fietser heeft wel een bucketlist met daarop een aantal routes/wedstrijden die hij of zij ooit wil rijden. Nu was een van de routes die op mijn bucketlist stond een rondje Zuiderzee. Dit is een ronde om de oude Zuiderzee van 400 km over mooie landelijke fietspaden. Begin van dit jaar, tijdens een van onze vaste trainingsritten op dinsdagavond, met Xander heb ik het over deze rit gehad. Nadat we dit besproken hadden was er al vrij snel een datum gepland waarop we dit zouden gaan doen. De datum was zaterdag 22 juni. Maar toen kwam begin maart het bericht dat de Afsluitdijk voor 3 jaar dicht zou gaan voor fietsers vanaf 1 april 2019. Daarmee zagen we onze rit al in rook opgaan.

Gelukkig kwam in april het bericht dat de Afsluitdijk een aantal zondagen per jaar opengesteld werd voor fietsers. Een van de dagen dat hij open zou zijn was zondag 23 juni. Dit was een dag na onze geplande datum dus even overleg gehad en alles een dag opgeschoven. Nu de datum gepland was konden de voorbereidingen voor deze rit gaan beginnen. Begin juni hebben we nog even bij elkaar gezeten om de route door te nemen en te kijken waar we wilde stoppen om wat te eten of drinken. Ook hebben we een planning gemaakt waar we onze bidons zouden bijvullen. Het plan was om de route linksom te rijden zodat we gezien de voorspellingen op de Afsluitdijk wind in de rug zouden hebben. Alles stond klaar en het avontuur zou kunnen beginnen. Maar naarmate 23 juni dichterbij kwam veranderde de wind van Zuid-West naar Noord-Oost. Dit betekende dat we niet linksom maar rechtsom moesten rijden om op de Afsluitdijk wind in de rug te hebben. Dus ook de hele planning moest aangepast worden. 2 dagen voor vertrek was dit ook klaar dus afgesproken dat we op de dag zelf de keuze zouden maken om links of rechtsom te rijden ivm de wind.

Zondag ochtend 23 juni was het dan zover, om half 4 in de ochtend stond ik met de auto bij Xander voor de deur om te vertrekken naar Bunschoten-Spakenburg waar onze tocht ging beginnen. In de auto nog even snel ontbijten en de windrichting checken. We hadden besloten om rechtsom te rijden gezien de NO wind. Om 4.45 waren we in Bunschoten-Spakenburg en hebben we de fietsen van de auto gehaald en alles wat we onderweg nodig hadden aan de fiets gemaakt of in onze zakken gestopt. Klokslag 5.00 uur vertrokken we bij een opkomende zon vanuit Bunschoten-Spakenburg richting onze eerste geplande stop in Elburg om de bidons te vullen. Maar helaas was er in Elburg geen mogelijkheid om onze bidons te vullen, ze waren ook nog niet leeg, dus doorgereden naar Kampen. Ondanks het vroege tijdstip konden we bij een restaurant toch onze bidons vullen. Vanuit Kampen hebben we koers gezet richting Lemmer waar we onze eerste koffiestop hadden gepland. Maar er werd een beetje roet in het eten gegooid in Genemuiden. Hier moesten we met de pont Zwarte Water over, alleen ging de boot pas om 10 uur en wij waren hier al ruim voor 8 uur. Dus een stukje omrijden naar de brug een aantal kilometer verderop. Na 140 km waren we aangekomen in Lemmer en was het tijd voor een kop koffie met een stuk appelgebak natuurlijk dit om de energie weer aan te vullen. Hier raakte we nog even aan de praat met een groepje uit Amsterdam die ook richting Afsluitdijk reden.

Dit groepje reed ook richting de afsluitdijk maar hadden waarschijnlijk een iets andere route dan wij dus afgesproken deze groep te volgen totdat onze route zou afwijken van hun route. We wilde namelijk wel de hele route afleggen die we vooraf hadden bedacht. In het begin ging dit heel goed ondanks dat het tempo hoog lag met snelheden tussen de 40 en 45 km/u. Toch hebben we 30 km met deze groep mee kunnen rijden voordat onze route een andere kant op ging. Nu we weer met z’n tweeën waren zijn we rustig doorgereden naar Stavoren. We fietsen de LF routes wat staat voor Lange afstand Fiets routes die vaak over mooie landelijke wegen of fietspaden gaat en ook door oude dorpskernen. Zo gingen we ook dwars door Stavoren wat een mooi en oud centrum heeft. Je zou hier zo op het terras willen gaan zitten om wat langer van het uitzicht te genieten. Maar daar hadden wij geen tijd voor onze reis ging verder naar Hindeloopen en daarna richting Makkum. Makkum was het laatste plaatsje waar we doorheen zouden komen voordat we de Afsluitdijk zouden opdraaien. Daarom hadden we gepland om hier nog even de bidons te vullen zodat we op de Afsluitdijk voldoende drinken zouden hebben. Na een korte stop gingen we onderweg richting de Afsluitdijk. Eenmaal op de Afsluitdijk kwamen we bij de brug Kornwerderzand waar de slagboom net voor onze neus dicht ging. Een verplichte extra pauze om wat bootjes voor te laten gaan. Inmiddels kwamen er steeds meer fietsers aansluiten die ook moesten wachten. Nadat de brug dicht was en wij weer verder konden hadden we een mooi groepje wat goed samenwerkte op de Afsluitdijk. Dit zorgde ervoor dat we met een gemiddelde van meer dan 40 km/u over de dijk zijn gereden en al snel bij onze stop in Den Oever aankwamen. Inmiddels stond de teller al op 238 km en was het tijd voor onze lange pauze zodat we even op ons gemak wat konden eten. Er werden 2 uitsmijters besteld en die smaakte heerlijk. Nog even relaxen en het eten laten zakken en daarna was het tijd om verder te rijden.

Na onze heerlijke lunch bij Restaurant Basalt zetten we weer koers richting Medemblik. Het eerste stuk vanuit Den Oever door een heel mooi bosgebied en daarna een hele lange rechte weg langs het water. Dit laatste was wat saai en dat is niet zo handig als je al de nodige uren op de fiets zit. Het was verlangen naar een bocht voor wat afwisseling. Na Medemblik ging het beter en ging de reis richting Enkhuizen waar we weer mooi door het centrum reden. Hier zijn we dan ook nog even gestopt voor een snelle cola en ook de bidons nog even gevuld. Met de teller inmiddels op 283 was het nog dik 100 km voordat we weer bij de auto zouden zijn.   Via mooie dijkweggetjes ging het vervolgens in een lekker tempo richting Volendam waar we ook weer dwars door het centrum reden. Hier was het wel even oppassen voor de vele toeristen. Hier zijn we niet gestopt maar doorgereden naar Monnickendam waar we nog even zijn gestopt om wat te drinken. Dit hadden we even nodig want de energie begon wat op te raken en het zadel zat niet meer zo aangenaam. Na deze korte drinkstop werd er koers gezet naar het avondeten wat we gepland hadden in Muiden. Hier hebben we onze energie aanvult om daarna in een keer door te kunnen rijden naar de auto in Bunschoten-Spakenburg.

De route na het eten voerde ons over mooie wegen en fietspaden met een kleine offroad verrassing tussendoor. Ineens reden we over een gravelpad door de bossen, even twijfelde we of we goed zaten maar volgens de GPS zaten we goed. Dus gewoon doorgereden door de bossen waar het ondertussen al redelijk begon te schemeren. Inmiddels zaten we nog maar 10 km van de auto vandaan toen we hadden afgesproken dat we beide nog een beurt op kop zouden doen en dan zat het erop. Maar helaas gooide een boot roet in het eten. Op 3 km voor Bunschoten-Spakenburg moesten we nog met de pont de rivier over, alleen ging deze pont niet op zondag. Na even zoeken en met wat hulp van een wandelaar met hond toch snel een alternatieve route gevonden over een brug. Het was nodig dat we deze snel zouden vinden want het begon al donker te worden en we hadden geen lampjes bij ons. Na een kleine omweg van een paar kilometer waren we eindelijk bij de auto en zat ons mooie avontuur er na 420 km op. We hebben de tocht voltooid in 13 uur en 39 minuten met een gemiddelde snelheid van 31 km/u. Iets om trots op te zijn al zeg ik het zelf.

We hebben deze zal ontzettend veel plezier gehad ondanks het afzien tijdens deze lange rit. Ik zou het zo weer doen. Nu aan de slag met de plannen voor volgend jaar.

Recent Posts

Start typing and press Enter to search