Proloog: Appenninica MTB Stage Race

In Appenninica mtb, Marathon, Meerdaagse

Donderdag 18 juli was het tijd om te vertrekken richting Bologna waar ik vanaf 20 juli ga meedoen aan de Appenninica MTB Stage Race. Ik vloog dit keer vanaf Köln waar ik door mijn ouders ben afgezet. Na het inchecken gezellig nog een kopje koffie gedronken samen. Daarna was het tijd om naar het vliegtuig te gaan. De vlucht duurde 1,5 uur en daarna was het wachten op de bagage, zoals altijd duurt dit even zeker als je reist met een fiets. Maar gelukkig was al de bagage goed aangekomen. Daarna snel met de taxi naar de Bed & Breakfast om daar de fiets in elkaar te zetten. Maar niet voordat ik in de stad eerst een hapje was gaan eten. Lekker eten is in Italië geen probleem natuurlijk.

De volgende dag begon met een goed ontbijt, wat ook nodig was aangezien ik een rondje wilde gaan fietsen. Na een rustig rondje over de weg was ik weer terug in Bologna en heb ik nog even het parcours van de proloog verkent. Dit was een pittige klim met op het einde een leuke afdaling met een paar lastige punten. Dus de verkenning was zeer zeker erg nuttig. Na het fietsen nog even lekker uitrusten en goed eten want er gaan een paar hele zware dagen aankomen.

Na een goede nacht slapen was het om 8.30 uur tijd om mijn startpakket op te halen. Maar niet voordat er eerst even koffie was gedronken bij de mannen van 9th Wave. Het ophalen van de spullen ging heel vlot. Met al deze spullen weer terug naar het hotel om de tas klaar te maken voor de komende dagen. Vanuit de organisatie kregen we een tas voor onze kleding, een tas voor slaapzaken matje en een tas voor na de finish. Overal is aan gedacht er zaten zelfs luchtpatronen in de tas.

Nadat alles was ingepakt en ik was omgekleed ben ik weer terug gegaan naar de start om daar alles in te leveren. Ook nog even van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog even warm te rijden voordat om 11.30 de briefing zou zijn bij de start. Nog even losrijden en om 12.05 was het voor mij tijd om te starten aan de proloog die werd verreden als tijdrit. Met startnummer 13 hoopte ik dat het wel goed zou gaan. Op de startklim had ik al een paar deelnemers die voor mij gestart waren kunnen inhalen. Maar de persoon die na mij is gestart kwam mij ook heel snel voorbij.

Na de klim naar ‘Sanctuary of the Madonna di San Luca’ Volgde een snelle afdaling over asfalt. Op de klim kon ik goed tempo houden en ook de afdaling liep lekker. Wat volgde was een kort klimmetje naar de start van de trail. Hier was het iets lastiger om het juiste tempo te vinden. Een bocht naar links en daar begon de trail en ik ging op hoge snelheid naar beneden. Na een open stuk kwamen er twee lastige stukken met een afdaling langs een trap. Dit was maar een paar meter en ook dat ging goed. Maar was wel blij dat ik dit verkend had. Na de twee trapjes moest je langs een boom af waar ik toch even een voet aan de grond moest zetten. Daarna snel weer verder naar beneden met wat lusjes open af door het gras. Daarna was het vol gas naar beneden op naar de finish. De proloog zit erop.

Aan de finish was er voldoende eten om weer van deze inspanning te herstellen. Na even uitgerust te hebben nog even lekker onder de koude douche gestaan. De fietsen en bagage werd daarna ingeladen voor vertrek naar Berceto waar we van acht slapen en waar we morgen weer vertrekken. De rit duurde net geen 2 uur. De rit eindigde bij een soort klooster waar we de nacht kunnen doorbrengen in een slaapzaal met stapelbedden. Hopelijk valt er een beetje te slapen en snurken er niet teveel mensen om mij heen. Nadat we onze pullen geïnstalleerd hadden was het tijd voor het avondeten wat werd opgediend in de eetzaal van het klooster. Ik heb prima gegeten en de energie is weer aangevuld. Op het einde van de avond was er nog de prijsuitreiking van de proloog waarbij het Grand Master team van 9th Wave heel erg netjes 3de was geworden overall. Een hele mooie prestatie voor deze “oude” mannen tussen al dat jong geweld. Ikzelf was 7de bij de solo deelnemers en zeer tevreden met mijn proloog. Nu is het tijd om te gaan slapen want morgen is het ontbijt alweer om 6 uur.

De organisatie heeft ook nog een filmpje gemaakt. Deze staan hieronder. Zeker de moeite waard om even te kijken.

Filmpje

Recent Posts

Start typing and press Enter to search