Etappe 2: Appenninica MTB Stage Race

In Appenninica mtb, Meerdaagse

Gisteren hadden we al een pittige dag maar voor vandaag hadden ze nog meer afzien in petto. We hebben vannacht geslapen in een school waar de lokalen dienst deden als slaapzalen. Ik sliep met nog 4 andere in een lokaal. Twee hiervan waren Henk Bos en Maurits Buist die samen als duo meedoen en op het moment 2de staan in het klassement. Na een goede nachtrust met airco op de kamer konden we vanaf 6 uur ontbijten in de aula van de school. Dit heb ik me dan ook maar goed laten smaken en zo veel mogelijk energie tot me genomen want het zou een hele zware dag gaan worden. Na het ontbijt snel omkleden, bidons vullen en de tas weer inpakken want om 8 uur was het vertrek van etappe nummer 2. Vandaag kregen we 101 km en 3700 hm voor de wielen dus dat zou wel eens bijltjes dag kunnen worden voor sommige.

Om 8 uur gaf de burgemeester van Castelonova Nè Monti het startschot en konden we vertrekken. Er was gezegd dat we een eerste stuk door het dorp achter de motor moesten blijven maar dat was geen probleem. Die reden zo hard dat we die na de eerste bocht niet meer gezien hebben. Het eerste hele korte klimmetje kon ik nog mee in de eerste groep en ook in de afdaling kon ik er om het offroad deel net bij blijven. Daarna gingen we een stuk dalen over asfalt en was het wat makkelijker bij te houden. Maar op de eerste klim heb ik lekker mijn eigen tempo gereden want er was vandaag in de eerste klim meer te verliezen dan te winnen. Het zou immers een lange dag gaan worden. De eerste klim begon met een stuk asfalt maar nadat we een dorpje gepasseerd waren begon de gravel en hier werden de stenen steeds groter. Niet alles was te fietsen maar we hebben gelukken maar een paar minuutjes moeten lopen over de lastigere stukken.

Eenmaal boven kon er begonnen worden met de afdaling op weg naar de eerste bevoorrading. Deze afdaling was niet zo heel erg lastig alleen af en toe wel veel los grind in de haarspeldbochten waar je dus wel een beetje moest oppassen. Op de klim reed een Brit voor mij die op de klim wat bij me weg reed maar dit kon ik in de afdaling weer goed maken. Uiteindelijk kwamen we samen aan bij de bevoorrading. Hier reed net een Italiaan weg die ook solo reed. Dus heb ik snel mijn bidons gevuld en een fles water over mijn helm gegooid en daarna op jacht naar de Italiaan. De klim die volgde na de bevoorrading was niet de makkelijkste er lagen vaak losse stenen en je moest dus goed je spoor zoeken. Het was wel allemaal te fietsen maar het ging niet altijd makkelijk. Waar je in Duitsland en Oostenrijk vaak een makkelijke schutter klim hebt heb je dat hier zeker niet. Hier moet er voor iedere meter hard gewerkt worden.  Maar dat doe ik graag dus halverwege de klim had ik de Italiaan te pakken en was de Brit inmiddels ook aangesloten. Op de klim kon de Brit mij en de Italiaan net voorbij. Ik moest nog even bijkomen voordat ik de Italiaan voorbij reed. Na deze inhaalactie weer op jacht naar de Brit. Dit heeft geduurd tot net na de 2de bevoorrading. Daar zag ik hem rijden en kon er weer bij aansluiten. Het begon alleen weer te klimmen en langzaam reed hij weer van me weg. Bovenop vlakte het iets af en kon ik het gat bijna dichtrijden maar toen stopt hij ineens. Hij had een lekke band, natuurlijk even gevraagd of hij iets nodig had maar dat had hij niet dus dan door. De afdaling die volgde was heerlijk om naar beneden te rijden met af en toe wat grote stenen. Maar als je goed je kop er bij hield was dit absoluut geen probleem.

Na de afdaling was het tijd voor het dessert en dat was vandaag een hele lange klim. Deze begon op km 75 en duurde tot km 93 ongeveer. Het eerste deel over asfalt waar het verschrikkelijk warm was. Het was 37 graden en geen wind. Gelukkig hadden we op kilometer 80 de laatste bevoorrading en kon ik met volle bidons aan de laatste klim beginnen. Bij de bevoorrading stond nog een Pool die net weg reed toen ik daar aankwam. Hij rijd ook solo dus was het doel van de laatst klim om hem in te halen. De klim ging over van asfalt naar gravel en ik kon hem zien rijden maar ik kwam niet echt dichterbij. Op ongeveer een kilometer voor de top zag ik hem in de verte lopen maar in kon er niet bij komen. Het laatste stuk naar boven zoog alle laatste energie uit je benen met allemaal losse stenen waar je overheen moest.

De Pool heb ik helaas pas aan de finish terug gezien. De laatste afdaling was in het begin snel en daarna draaide we een trail op waar ik weer met een glimlach naar beneden ben gereden. Op het einde van deze trial werd het nog behoorlijk technisch en kwam het aan op stuurmanskunst. Gelukkig kan ik redelijk sturen en ben ik ook hier weer heelhuids beneden gekomen. Het laatste stukje ging door het dorp en daar was dan ineens de finish midden op de markt van Fanano.

Na de finish nog even wat gegeten en koffie gedronken bij de vrienden van 9th Wave en natuurlijk ook een paar lekkere stroopwafels op. Daarna was het tijd om te gaan douchen, dit was in de sporthal waar we vannacht ook slapen. Toen ik weer fris en fruitig was dus ook meteen mijn luchtbed geïnstalleerd en toen was het al weer tijd om te gaan eten.

Nu snel slapen en morgen gaan we er weer volle bak tegenaan.

Recent Posts

Start typing and press Enter to search