Etappe 3: Appennica MTB Stage Race

In Uncategorized

Na de koninginnenrit die we gisteren hebben gehad was het vandaag op papier een iets makkelijkere dag. Daarom had de organisatie gisteravond tijdens de briefing ook goed nieuws voor ons, de start was namelijk om 9 uur ipv om 8 uur de vorige dagen. Vandaag hadden we dus de kans om even iets langer op ons luchtbed te liggen. Maar omdat er veel ramen in het gebouw zaten en de eerste wekkers alweer om 5 uur afliepen was ik toch nog vroeg wakker. Dus daarom maar besloten om alvast mijn spullen klaar te maken en vroeg te gaan ontbijten. Het ontbijt was vandaag prima met ruime keuze uit brood en beleg. Het ontbijt was vandaag gewoon in de openlucht wat ook prima kon want het was al ruim boven de 20 graden.

Na het ontbijt weer terug gewandeld naar de sporthal waar we vannacht geslapen hebben om daar mezelf om te kleden. Alle spullen weer ingepakt en de tassen ingeleverd om vervolgens richting start te vertrekken. Na nog even wat in het dorp rondgereden te hebben was het tijd om aan de startlijn te gaan staan. Om precies 9 uur werden we door de burgemeester weg gestart. Het parkoers voor vandaag was eigenlijk heel erg simpel 1 klim tot kilometer 25 en dan afdalen tot aan de finish bij kilometer 53. Op papier heel simpel maar in de praktijk viel dat toch wel wat tegen. Het eerste deel ging over asfalt maar dit werd na verloop van tijd gravel. Deze klim liep heel lekker en ik kon in het begin nog mee met de eerste maar een blik op de vermogensmeter zei me dat het beter was iets rustiger te rijden. Het was tenslotte 25 kilometer klimmen. Na ongeveer 15 kilometer hadden we een klein stukje afdaling tot de eerste bevoorrading waar ik nog even snel mijn bidon gevuld heb. Daarna was het nog een heel stuk klimmen tot aan de top. Ik heb onderweg wel een paar keer gedacht dat we er waren maar telkens kwam er nog een stukje klimmen. Het laatste stuk moest zelfs gelopen worden om dat het gewoon weg onmogelijk te fietsen was.

Op kilometer 27 was ik dan eindelijk boven en kon ik nog snel even iets pakken bij de bevoorrading voordat de afdaling begon. Tijdens de briefing was al gezegd dat deze in het begin heel technisch zou zijn. Daar was geen woord aan gelogen. Het eerste deel was zelfs op een aantal plaatsen niet te fietsen. Maar hier stonden ook netjes mensen bij om je hiervoor te waarschuwen. Daarna volgende een hele gave afdaling over een singletrack waar bijtrappen lastig was omdat de randen nogal hoog waren en je pedalen hier tegen kwamen. Dus dan maar rustig laten rollen. Het was enorm opletten om het goede spoor te volgen en ondertussen ook wat rond te kijken. Op deze afdaling ook het eerste probleem van deze reis meegemaakt, ik hoorde een krak en merkte dan mijn zadel was gebroken. Hierdoor kwam ik wel een beetje schuin op mijn fiets te zitten maar ik kon wel door gelukkig. Het stuk wat hierna volgde was door een bos met een heerlijke flow en af en toe een paar flinke stenen. Hier kwam ik ook het 2de probleem van de dag tegen, een tak of steen tegen mijn derailleur met als gevolg dat hij voor geen meter meer schakelde. Ik reed op dat moment samen met de Brit waar ik ook gisteren mee samen gereden heb maar deze moest ik dus laten gaan. Ik ben gestopt en heb even tot 10 geteld en daarna heb ik even gekeken en het gelukkig kunnen repareren.

Waar ik dacht dat het laatste deel alleen naar beneden was heb ik me toch aardig vergist. Er zaten nog een aantal korte maar venijnige klimmetjes is, gelukkig schakelde mijn fiets weer anders was dit heel lastig geworden. De laatste 8 kilometer afdalen was over een pad met veel losse stenen waardoor je na verloop van tijd eigenlijk verlangde naar een stukje klimmen. Want al dat staan deed gewoon pijn aan de benen. Met nog een klein stukje asfalt en een laatste trail waren we in het dorp waar we midden in het centrum zijn gefinisht.

Na de finish nog even wat gegeten en toen waren de vrienden van 9th Wave ook al binnen. Peter en Günter van 9th Wave zag ik op de klim al rijden dus was bang dat ze me nog zouden inhalen maar dat is gelukkig niet gebeurd. Maar ik hoorde aan de finish dat ze een stuk verkeerd gereden waren. Als ze dit niet was overkomen weet ik niet of ik ze voorgebleven was. Daarna nog even aan de koffie en in de tussentijd heeft Jaap een nieuw zadel op mijn fiets gemonteerd.

Morgen staat er een tijdrit op het programma dus gaan ik waarschijnlijk heel hard afzien. Maar dit keer heb ik een speciaal wapen gekregen voor de rit van morgen. Ik ga nog niet vertellen wat maar het is verzorgt door 9th Wave.

Recent Posts

Start typing and press Enter to search