Etappe 4: Appenninica MTB Stage Race

 In Appenninica mtb, Meerdaagse

Zoals gisteren al in de blog te lezen was stond er voor vandaag een tijdrit op het programma, iets meer dan anderhalf uur heel hard afzien. Maar voor een beetje extra snelheid heb ik gisteren van Peter Wouters van 9th Wave een snelpak gekregen om te gebruiken tijden deze tijdrit. Dit gaf natuurlijk wat extra moraal waardoor het afzien hopelijk iets makkelijker zou gaan. Maar over de tijdrit ga ik het zometeen nog wel even hebben eerst nog even terug naar gisteravond. Na de briefing en de film ben ik samen met nog wat andere weer terug gegaan naar de sporthal waar we zouden slapen. Daar aangekomen was het er binnen zo warm dat we besloten hadden om buiten op het basketbalveld te gaan slapen. Heerlijk slapen onder de sterrenhemel. Ik heb heerlijk geslapen alleen doordat het vroeg licht is was ik ook vroeg wakker. Dus dan ook maar oprijd ontbijten.

Voor het ontbijt had ik alle tijd want ik was daar rond de klok van half 7 en de start van mijn tijdrit was pas om 10.02. Dus lekker gegeten en een goede bak koffie erbij om het cafeïne pijl alvast wat op te schroeven. Na het ontbijt terug gewandeld naar de slaapzaal en daar de spullen in orde gaan maken voor de tijdrit. Aangezien mijn oranje snelpak geen zakken heeft moest ik nog wat reserve materiaal op mijn fiets bevestigen. Waar een rol ducktape al niet goed voor is. Nadat dit gebeurt was en de bidons gevuld ben rond 9.15 begonnen met mijn warming-up zodat ik optimaal voorbereid aan de tijdrit kon beginnen. Een kwartier voor de starttijd moest je bij de start zijn, ik was hier natuurlijk zoals altijd keurig op tijd. Nog even een foto gemaakt van mij in mijn snelle pak onder de startboog en toen kon om precies 10 uur de eerste deelnemer van start.

Iets meer dan 2 minuten later was het dan mijn beurt om te starten. Opgesteld aan de startlijn werd er netjes de laatste 10 seconden afgeteld. Op 5 seconden voor de start mijn Garmin gestart en ik was vertrokken. De start was op het plein in Porretta Terme en daarna gingen we door de stukste staat van het dorp richting de eerste klim. Helaas had ik hier al een auto voor me die een beetje in de weg reed en waar ik niet voorbij kon. Dit heeft me een beetje opgehouden maar zou mijn eindtijd waarschijnlijk niet heel veel veranderd hebben. Hooguit een aantal seconden. Toen ik de auto eindelijk voorbij was kon de gaskraan open naar de voet van de klim. Het eerste deel van de klim was over asfalt met telkens een stukje klimmen en dan weer een stukje vlak. Dit is iets wat ik graag doe. Even flink aanzetten op de klim en stevig doorrijden op het vlakkere deel. Maar helaas werden de stroken waar gekomen moest worden steiler en maakte het asfalt plaats voor gravel met losse stenen. Dit doe ik ook graag maar hier ben ik wat minder goed in. Dit was dan ook de plaats waar de eerste achtervolger mij inhaalde.

Ik heb niet geprobeerd hierbij aan te haken maar heb helemaal mijn eigen race gereden. Ik had vooraf bedacht welke vermogens ik wilde rijden bij welke hartslag en dit plan heb ik perfect kunnen uitvoeren. Na nog een paar steile stukken kwamen we in de buurt van de eerste verzorgingspost op 10 kilometer in de klim. Hier ben ik natuurlijk niet gestopt, ik had 2 bidons bij me en dat zou genoeg moeten zijn voor de 25 km ondanks de 37 graden. Na de verzorgingspost was het nog 5 kilometer klimmen hoofdzakelijk over soort kinderkoppen maar dan wat uit elkaar gereden. Hier was het ook een stuk minder steil dus kon ik daar weer prima mijn tempo houden. Na ongeveer 15 km was ik boven en ook hier stond nog een verzorgingspost waar ik tijdens het fietsen een beker water vast kon pakken om over mijn hoofd te gieten zodat ik iets kon afkoelen.

Na het klimmen komt natuurlijk de afdaling. Dit was eer een groot feest, heerlijke technische trails. Heb een paar keer heel goed moeten kijken waar ik heen moest maar wat was dit gaaf. Het eerste deel was afdalen over een mengeling van bospaden en stukken singletrack. Maar na een stuk afdaling kwam hier een hele vette singletrack met een aantal scherpe haarspeldbochten. Hier heb ik er bij een moeten lopen de overige kon ik net rijden al was het soms met wat geluk. In een van de bochten stond iemand ons te waarschuwen omdat daar een nogal diepe afgrond was waar je in kon vallen als je de bocht miste. Maar dat is bij niemand gebeurd gelukkig. Het deel wat volgde was over gravel met heel veel losse stenen en soms ook hele grote. Je moest dus goed blijven opletten want voor je het weet lig je er naast of heb je een lekke band. Mij dit vandaag gelukkig bespaard gebleven.

Na deze afdaling dacht ik dat ik er bijna was maar toen begon het weer te klimmen en moest ik even terugdenken aan het profiel. En hier stond op het einde nog een klein klimmetje. Dus hier gewoon volle bak zo hard als het nog kon naar boven gereden, dit deed heel zeer kan ik je vertellen. Maar daarna was het nog een kilometer afdalen over dezelfde afdaling als gisteren om vervolgens te finishen op het marktplein. Wat was ik blij dat ik er was na 1 uur en 38 minuten afzien.

De rit van vandaag zat er dus voor 12 uur alweer op waardoor we vandaag ook wat extra tijd hebben gehad om uit te rusten. Daarom nog even koffie dronken bij 9th Wave en ook mijn fiets even laten nakijken zodat we morgen weer met een fiets kunnen vertrekken die in topconditie is. Morgenochtend hebben we eerst nog een busrit waardoor we pas om 12 uur zullen starten voor een rit van 53 km met 2000 hm. Voor nu welterusten en tot morgen.

In het filmpje hieronder ben ik een paar keer te zien in mijn oranje snelpak.

https://www.facebook.com/appenninicamtb/videos/640270629824248/

Recent Posts

Start typing and press Enter to search