Etappe 5: Appenninica MTB Stage Race

In Uncategorized

Vannacht weer heerlijk buiten geslapen onder de sterren hemel in Porretta Terme en natuurlijk ook weer vroeg wakker. Maar dat was deze keer niet zo erg omdat we al vroeg konden ontbijten, wat ook nodig was want om 7.30 uur moesten we de spullen inleveren bij de bus. Jullie zullen denken bij de bus? Moet er niet gefietst worden vandaag? Maar jullie geen zorgen wij hebben vandaag allemaal gewoon op de fiets gezeten. Het ontbijt was in het centrum van het dorp en was een klein stukje lopen. Toen ik daar om iets over 6 aankwam was men nog helemaal niet klaar voor her ontbijt. Maar gelukkig is er al wel iets te eten terwijl we nog even wachten tot alles klaar is. Nadat ze alles klaar gezet hadden kon er eindelijk goed gegeten worden. Dit moest alleen wel een beetje snel om ook weer op tijd klaar te zijn om te vertrekken richting Santa Sofia.

We hadden namelijk een busreis voor de boeg van ongeveer 2 uur en 20 minuten. Maar ook het inladen van alle fietsen en fietsers duurde wat langer dan gepland waardoor we pas om iets voor 9 uur wegreden uit Porretta Terme. Onderweg naar Santa Sofia kregen we ook nog een beetje file. Toen had ik het idee dat om 12 uur starten misschien wat moeilijk ging worden. Maar toen besloot de chauffeur ook nog te stoppen bij een tankstation. Toen wist ik zeker dat we dit niet gingen halen. Na een kopje koffie en een broodje weer terug naar de bus voor de rest van de reis. Uiteindelijk zijn we om 11.45 aangekomen in Santa Sofia.

Bij de start stonden broodjes voor ons klaar en konden we snel even iets eten voordat we ons konden omkleden. Dit moest allemaal toch wel snel gebeuren want om 13 uur gingen we van start voor een rit van 53 km en 2100 hm. Normaal zou dat al een pittige rit zijn maar nu is het hier ook nog eens bloed heet. Bij de start was het ongeveer 37 graden. Maar dat is natuurlijk voor iedereen hetzelfde. Om 13 uur stond iedereen klaar en klonk het startschot, weg waren we voor een rit door de sauna van Italië. Het begon al meteen op de eerste klim., deze lag vol in de zon en hier was het bijna 50 graden, niet normaal zo warm. Ik heb op de eerste klim niet te gek gedaan vanwege de warmte het was namelijk wel de bedoeling om gewoon de finish te halen vandaag.

De eerste klim was ongeveer 18 kilometer, daarna begon de afdaling. Hier zaten een aantal hele leuke trails in die niet te lastig waren maar wel erg mooi om te rijden. Eenmaal weer op het asfalt liep het lichtjes omhoog en was ik al snel bij de eerste verzorgingspost. Hier snel wat gedronken en nog een fles water over mijn hoofd gegoten. Natuurlijk hier ook de bidons bijgevuld. Toen ik wilde vertrekken kwamen net Peter Wouters en zijn partner Günter aanrijden. Ik kon nog net aanpikken in het wiel van Günter omdat deze linksaf wilde gaan terwijl we rechts moesten. Ik heb ze heel even kunnen volgen maar het ging voor mij te hard vandaag. Ben daarna in mijn eigen tempo de tweede klim opgereden, deze lag gelukkig wel in de schaduw onder de bomen waardoor het hier iets makkelijker ging. Maar nog steeds was het heel erg warm. Boven op deze klim was er nog een extra waterpunt waar de vloeistoffen weer aangevuld konden worden en het lichaam wat afgekoeld.

Ik dacht dat het vanaf daar alleen nog maar afdalen was naar de finish maar dat viel wel wat tegen. De afdaling was over gravel paden met af en toe stukken met veel losse stenen, maar allemaal heel goed te doen. Veel eenvoudiger dan de afgelopen dagen het geval was. Ongeveer 7 km voor het einde zaten nog een aantal korte maar pittige klimmetjes. Hier kon ik gelukkig wel gewoon lekker naar boven rijden. Deze werden ook gevolgd door leuke stukken singletrack. Maar toen kwam er een moment dat ik terug moest denken aan de BeMC, een meerdaagse in België. Nu zullen jullie denken waarom moest je daar aan denken. We kwamen aanrijden bij een rivier en moesten hier met de fiets over. Dit is bij de BeMC ook ieder jaar het geval. Het enige verschil is dat het hier warm water was en niet zo heel erg diep.

Het laatste stuk naar de finish heb ik nog even zo hard gereden als mogelijk was. En toen zaten de 53 km er op. Ik was blij aan de finish te zijn van deze super warme rit. De uitzichten onderweg waren geweldig maar door de hitte daar toch wat minder van kunnen genieten. Morgen starten we weer gewoon om 9 uur dus kan de gaskraan vanaf de start gewoon open. Vandaag zijn de Nederlanders Maurits Buist en Henk Bos eerste geworden bij de duo’s en staan nu ook eerste algemeen in deze categorie.

Recent Posts

Start typing and press Enter to search