Etappe 6: Appenninica MTB Stage Race

In Appenninica mtb, Meerdaagse

Vanmorgen werden we wakker in Santa Sofia na weer een nacht heerlijk buiten geslapen te hebben. Het is ondertussen iedere dag een beetje het zelfde ritueel van opstaan om 6 uur en daarna ontbijten. Het ontbijt is iedere dag heel anders. Waar we de afgelopen dagen brood hadden bij het ontbijt was er voor vandaag vooral een soort koek met jam. Maar het was lekker en er zit veel suiker in dus prima om op te kunnen fietsen voor een paar uur. Na het ontbijt voor de laatste keer de tas inpakken. Vandaag vertrekken we naar Bagno di Romagna waar ook morgen de laatste etappe gereden gaat worden.

Nadat de tas was ingepakt en de bidons gevuld was het tijd om richting start te vertrekken. Het duurde nog wel een uur voor er gestart kon worden maar heel veel anders konden we toch niet doen. Dus dan maar even een stukje fietsen door het dorp waar ik er achter kwam dat mijn achterrem een beetje aanliep. Gelukkig was er nog voldoende tijd en heeft Jaap hier nog even naar gekeken. Natuurlijk heeft hij het ook weer kunnen oplossen zodat ik zonder problemen van start kon gaan. Nog even wat rondgehangen bij de start en om 9 uur mochten we dan eindelijk vertrekken.

Vanuit de start was het eerst stuk door een parkje langs het water. De organisatie had ons gevraagd hier niet al te gek te doen vanwege wandelaars en een aantal obstakels zoals paaltjes. Na dit stuk begonnen we aan de klim van de dag. De rit van vandaag was maar 54 km waarin we 2100 hm moesten overwinnen. Als je naar het profiel keek was het klimmen tot kilometer 35 en daarna afdalen tot kilometer 49. Op het einde zat er nog een klein klimmetje in. Het eerste half uur heb ik hard omhoog gereden, daarna ben ik het iets rustiger aan gaan doen. Dit was ook het moment dat Peter en Günter mij voorbij reden. Ik heb nog even bij ze in het wiel gezeten maar uiteindelijk toch besloten mijn eigen tempo te rijden. Dit was de juiste beslissing omdat het nog een behoorlijk stukje klimmen was.

Achteraf bleek dat het niet de hele 35 kilometer klimmen was maar dat er tussendoor ook wel even kort een stukje afgedaald kon worden. Het laatste deel van de klim was heel erg steil maar was voor mij net te doen. Hier zag ik Peter nog net boven de hoek om gaan maar heb ze daarna niet meer gezien tot aan de finish. De afdaling die we kregen was echt geweldig, een hele gave singletrack naar beneden met toch wel een aantal technisch lastige stukken erin. Maar natuurlijk wel gewoon weer veilig beneden gekomen.

Eenmaal beneden was het nog een stukje door wat grasland voordat we konden beginnen aan de laatste 5 kilometer van de dag. Dit was een kleine klim gevolgd door een afdaling tot aan de finish. Die klim leek op papier niet zo lastig maar wat heb ik daar afgezien. Het was een klim over een pad van iets meer dan een meter breed met een soort kinderkoppen maar dan iets kleiner. Dat was op zich nog niet zo erg maar het was ook nog eens 800 meter lang met een gemiddeld percentage van 23%. Nog een klein ander detail, de klim lag in de volle zon en er stond geen wind, niet leuk bij 37 graden. Halverwege een klein stukje moeten lopen maar de rest toch wel kunnen fietsen. Eenmaal boven was de afdaling eenvoudig totaal de finish in Bagno di Romagna. Hier kwamen we nog door een heel leuk straatje met allemaal paraplu’s tussen de gebouwen. Uiteindelijk zijn we gefinisht op het marktplein.

Na de finish kwam ik ook Garry James nog tegen uit Australië die ik nog ken van de Crocodile Trophy. Daarna was het nog even de fiets poetsen en het luchtbed weer klaar leggen. Daarna zijn we met een aantal nog even wat gaan eten en drinken in het centrum om daar te wachten tot we gingen eten. Het eten was ook vandaag weer heerlijk. Na het eten de podium ceremonie waar het Nederlandse duo Buist en Bos nog steeds aan de leiding staan.

Morgen nog een klein rondje in Bagno di Romagna en dan zit de Appenninica MT B Stage Race er al weer op.

Recent Posts

Start typing and press Enter to search