Eat, Sleep, Train, Repeat!

In Uncategorized

Eat, sleep, train, repeat is wat ik momenteel aan het doen ben. Afgelopen zaterdag ben ik vertrokken naar het zonnige Spanje om eindelijk weer eens in mijn zomertenue te kunnen rijden en zo de nodige trainingskilometers te maken. Maar voor we het gaan hebben over deze trainingsweek in Spanje eerst nog even terug naar eind vorig jaar. Zoals jullie waarschijnlijk gemerkt hebben is het al een tijdje stil op de site. 2019 is niet helemaal mijn jaar geweest het begon goed maar na de JoBerg2c in April is het eigenlijk niet meer gegaan zoals ik dat graag had gewild. Nog wel wat wedstrijden gereden daarna en soms best een leuke uitslag gereden maar niet tevreden. Daarom in September het roer maar eens omgegooid en hulp gezocht.

Na een goede tip ben ik in contact gekomen met Cees-Jan van der Zweep van Improove Coaching. Na een gezellig kennismakingsrondje op de fiets en een kopje koffie was het plan gemaakt. Cees-Jan gaat de komende tijd mijn trainingsschema’s maken om op deze manier optimaal aan het nieuwe seizoen te kunnen beginnen. Zoals velen van jullie weten fiets ik veel en vooral lange ritten. In November na de conditietest begonnen met structureel te trainen ipv gewoon te fietsen. Tot op de dag van vandaag bevalt me dit uitstekend. De ritten die ik nu maak zijn vaak korter en rustiger dan ik normaal zou doen. Maar de interval trainingen zijn daarentegen intensiever dan wat ik hiervoor deed. Daarnaast heb ik nu mijn schema 2 weken vooruit en is het veel makkelijker plannen met het werk. Ik ben tot nu toe heel tevreden. Maar ben ook wel heel nieuwsgierig hoe dit gaat uitpakken tijdens het eerste grote doel van 2020. Dit jaar ga ik wederom naar Zuid-Africa voor de JoBerg2c. Kijken of ik het resultaat van vorig jaar kan verbeteren.

Terug naar Spanje dan maar weer. Als voorbereiding op de JoBerg2c wilde ik nog een week structureel gaan trainen en dan natuurlijk niet met kou en regen. In overleg met de trainer bleek het in de voorbereiding het beste te zijn om in de week van 7 maart te gaan. Zo gezegd zo gedaan. Helaas dus geen marathon in Apeldoorn gereden dit jaar maar in plaats daarvan fietsen in de Spaanse zon. Die keuze was niet zo heel moeilijk. Er is een mooi maar zwaar trainingsschema gemaakt voor deze week met daarin een combinatie van duur en interval trainingen.

Zaterdagochtend om 7.30 uur zou het vliegtuig vertrekken van Eindhoven naar Alicante maar toen we net aan boord waren kregen we van de piloot te horen dat we 40 min vertraging hadden omdat de franse luchtverkeersleiders aan het staken waren. Gelukkig was er ook nog een beetje goed nieuws, we hadden wind in de rug dus zouden 20 min sneller in Alicante zijn. Al bij al dus met 20 min vertraging aangekomen op de luchthaven van Alicante. Dit was niet de eerste keer dat ik hier was, vorig jaar hier samen met Maikel geweest voor de Costa Blanca Bike Race. Het hotel had een shuttle geregeld dus toen we compleet waren zijn we vertrokken richting Altea waar ik mijn intrek heb genomen in hotel Cap Negret. Dit is een echt bikehotel, hier hebben ze aan alles gedacht wat een fietser nodig heeft. Goede bikeparking, bikewash en reparatiemogelijkheden. Zelfs staan er 4 wasmachines en drogers tot de beschikking van de fietsers. Wat wil een sporter nu nog meer. Natuurlijk een goed bed en heerlijk eten. Ook dit is prima in orde hier.

Na aankomst in het hotel snel de fiets in elkaar gezet. Dit heeft iets langer geduurd dan normaal omdat ik de sleutel van een van de slotjes van mijn tas was vergeten. Maar gelukkig had de klusjesman hier een goede tang en was dit snel verholpen. Toen de fiets in orde was snel onderweg want er stond nog een rit van 2,5 uur op het programma met daarin een aantal blokjes. De keuze wat betreft de route was gevallen op een MTB route hier in de buurt. Heerlijk gereden door de bossen over hele mooie singletracks. Alleen waren deze door het vele draaien en keren niet zo geschikt voor de lange blokken. Maar zo goed en kwaad als het ging wel mijn training kunnen afwerken. Ondanks dat de blokjes niet zo goed gingen wel enorm genoten van de omgeving en de trails. Dit belooft veel goeds voor de komende dagen. Na afloop van de rit de fiets nog even schoongemaakt en de kleren in het wasmachine. Daarna zelf even douchen en toen was het al tijd voor het diner.

Omdat er voor zondag weer een blikkentraining op het programma stond mijn route wat aangepast zodat het eerste deel met blokken bergop over het asfalt was. Dit was voor de efficiëntie van de training beter. Nadat de blokken klaar waren was het nog een duurtraining van 2 uur. Dus snel de mountainbike trails weer opgezocht en heerlijk rondgereden over de toch wel technische trails die er liggen in de buurt van La Nucia. Dit wist ik nog van de Costa Blanca Bike Race (CBBR) van vorig jaar. Toen zijn we daar ook in de buurt geweest. Ik had toen een klein beetje spijt dat ik de fully niet had meegenomen. Dit heb ik dit jaar dus wel gedaan. Heerlijk fietsen hier op de S-Works Epic.

Maandag mocht ik een duurtraining doen van 5 uur. Dus had ik bedacht om de langste route van de CBBR van dit jaar te gaan rijden. Alleen moest ik nog even naar de fietsenmaker voor wat CO2 patronen. Op zaterdag en zondag waren deze niet open dus dan maar op maandagochtend hier even langs. Gelukkig geen lekke banden gehad de dagen hiervoor. Had natuurlijk wel een pompje bij me maar dat is niet ideaal. Na dit bezoek dus een rondje gereden weer richting La Nucia over heerlijke trails. Er zaten wat spannende stukken bij die net wel of net niet te fietsen waren. Twee keer het zekere voor het onzekere genomen en even afgestapt om veilig beneden te komen. Meteen de techniek weer een beetje opgefrist. Bij terugkomst nog even een kopje koffie gedronken in het centrum van Altea bij de kerk waar we vorig jaar gestart zijn voor de tijdrit. Ook deze keer de trappen naar beneden gereden alleen lagen ze nu wel droog wat het wel iets makkelijker maakte. Na het douchen en eten was er nog even tijd om wat Netflix te kijken en toen maar gaan slapen.

Inmiddels is het alweer dinsdag en ben ik toe aan mijn rustdag tijdens deze trainingsweek. Dus vanmorgen lekker uitgeslapen en daarna op het gemak ontbeten. Na het ontbijt nog even op bed gelegen om vervolgens toch nog even op de fiets te springen voor een koffierondje. Ik ben even naar Calpe gefietst en heb daar op de boulevard een heerlijk kopje koffie op. Daarna terug richting hotel en weer met de benen omhoog want morgen staat er weer een pittige training op het programma.

Ik ga jullie de komende tijd dus weer op de hoogte houden over welke mooie fietsavonturen ik dit jaar weer mag beleven. Voorlopig zit ik tot zondag in Spanje om te trainen. Aan de voorbereiding kan het dus niet liggen.

Recent Posts

Start typing and press Enter to search