3 dagen bike plezier in Nauders

In Meerdaagse

Eigenlijk was het plan om op 17 September deel te nemen aan de National Park Marathon in Zwitserland, maar helaas waren we te laat met inschrijven en was het evenement al uitverkocht. Dus moest er een nieuw plan gemaakt worden. Als er geen wedstrijd gereden kan worden dan gaan we maar gewoon lekker 3 dagen genieten van een heel mooi berglandschap. Het kiezen van de bestemming was niet zo lastig. We hebben het weer in de gaten gehouden en een lijstje gemaakt van locaties waar we graag heen zouden willen. De keuze is voor de 3de keer dit jaar gevallen op Nauders. De weersvoorspellingen waren super en ik ken het gebied inmiddels als mijn broekzak. Hierdoor was het maken van routes voor deze dagen een makkie en konden we zelfs onderweg nog makkelijk improviseren.

Dag 1: Koffierondje Nauders

Op donderdagochtend zijn we rond 4.30 vertrokken vanuit Oirschot richting Nauders. Hier verbleven we in hotel Zum Goldenen Löwen, dit is voor mij mijn vaste uitvalsbasis als in in Nauders verblijf. Een goed hotel met lekker eten, fijne kamers, fietsenstalling, afspuitplaats, werkplaats met gereedschap en standaard en een wasservice voor de fietskleding. Wat kan een biker zich nog meer wensen. Rond de klok van half 3 zijn we gearriveerd in het hotel en hebben we ons geïnstalleerd op onze kamer voor de komende dagen. Daarna snel omgekleed en de fietsen gepakt voor de eerste kilometers van onze 3 dagen. We zijn begonnen met een klim naar de Bergkasteelbahn. Dit was een lekker lopende klim over schotter, heerlijk om er weer even in te komen. Na de klim is het tijd om de trails op te zoeken. Nauders staat bekend om zijn enduro trails en die hebben we dan ook gebruikt om weer beneden te komen. Als eerste zijn we begonnen met de Alm-Trail die loopt van de Bergkasteelbahn naar de Stieralm. Dit was een lekkere trail, technisch niet te lastig en fijn om er even in te komen. Daarna nog even een kopje koffie gedronken bij de Stieralm voordat we de lange afdaling over de Bergkasteel-Trail terug naar beneden zijn begonnen. De laatste trail was een heel stuk langer en technisch ook iets lastiger maar met onze Specialized Epics prima te doen. Aan het einde van de trail met een big smile nog een klein stukje over asfalt terug naar het hotel. Een prima eerste rit na een lange dag in de auto.

Bij aankomst in het hotel even de fietsen schoongemaakt en de kleren bij de receptie ingeleverd zodat we die de volgende dag weer fris gewassen konden ophalen. Daarna was het tijd om te gaan eten. We hadden het hotel geboekt met halfpension dus konden genieten van een lekker 5 gangen menu. Hiermee hebben we voldoende energie opgedaan om de volgende dag weer een lange rit te kunnen gaan maken. Na het eten nog een drankje in de bar van het hotel en een potje kaarten en toen was het toch echt tijd om te gaan slapen.

Dag 2: Val D’Uina

De volgende ochtend werden we wakker en de zon scheen al door de ramen. Dat was een voorbode van wat een hele mooie dag ging worden. Eerst nog even voldoende energie naar binnen werken tijdens het ontbijt want er stond ons een dag te wachten met de nodige kilometers en meer dan 3000 hm. Na lekker te hebben gegeten en onze gewassen fietskleren weer te hebben opgehaald was het tijd om te gaan omkleden. Rond de klok van half 10 zijn we vertrokken voor de rit naar de Uina Slucht. De rit begon met een klim die begon op asfalt maar na 3 km over ging in schotter. Deze klim liep lekker en al gezellig kletsend zijn we naar boven gereden. Toen kregen we de eerste afdeling voor onze wielen en mochten we over singletracks afdalen tot aan de rivier de Inn. Eenmaal bij de rivier konden we deze volgen tot aan het plaatsen “Sur En” waar we de Val D’Uina inreden. Dit was een lange klim met een schitterend uitzicht die uitkomt bij de Uina Slucht, dit in een wandelpad dat helemaal uit de rotsen in uitgehakt en waar het ook verboden is om te fietsen. Naast het pad loopt het meer dan 100 meter recht naar beneden, hier wil je niet vallen. Dus hebben we hier ook netjes gelopen met de fiets in de hand. Hier kun je bij ieder bocht wel een foto maken zo mooi is het daar. Eenmaal door de slucht konden we weer op de fiets stappen en over een leuke singletrack onze weg vervolgen tot aan de Sesvenna hutte. Hier hebben we nog even onze bidons gevuld, het was behoorlijk warm dus dan is het belangrijk voldoende te drinken. Hierna konden we beginnen aan de afdaling, deze was technisch niet zo heel spannend maar wel een heel mooi uitzicht. Eenmaal beneden in het dal hadden we nog een stuk fietspad voor de boeg dat alleen maar omhoog ging in de richting van de Reschensee. Eenmaal aangekomen in St Valentin hebben we daar nog even koffie gedronken en gegeten alvorens we aan de laatste klim gingen beginnen.

Vanuit St Valentin zijn we begonnen aan de klim naar de Schoneben lift. Met deze lift gaan heel veel fietsers naar boven om vervolgens over de diverse trails weer naar beneden te rijden. Dat doen wij natuurlijk niet wij fietsen ook netjes alles naar boven. Een maal boven zijn we begonnen aan de eerste rode enduro trail van deze dagen. De Schoneben-Trail. Deze was pittig maar te doen met maar 100 mm veerweg. Het was weer een hele goede techniek training zullen we maar zeggen. Na deze trail moesten we nog een klein stukje klimmen in de richting van de ReschenAlm om daarna over de Dreilander-Trail de weg terug naar Nauders in te zetten. Het eerste deel tot aan de Grünsee had een lekkere flow en was genieten. Daarna kwamen we op de wortelafdaling en daar was het opletten geblazen om op de fiets te blijven zitten. Ook hier hebben we de afdaaltechniek weer even kunnen bijspijkeren. Na de trail nog een klein stukje schotter voordat we over de Gerry-Trail afgedaald zijn tot in het dorp. Dit was een top dag met heerlijk weer, mooie trails en goed gezelschap. Eenmaal terug in het hotel weer het zelfde ritueel als de dag ervoor met fietsen poetsen, kleren laten wassen, eten en drinken.

De volgende dag zaten we om half 8 alweer aan het ontbijt om het energie niveau weer wat op te krikken. Ook deze dag scheen de zon al vroeg en hadden we over het weer helemaal niets te klagen. Rond de klok van half 10 zijn we op de fiets gestapt en begon het direct vanuit het hotel al met een stevig stukje klimmen naar de Bergkasteelbahn. We zijn deze keer niet via dezelfde klim gereden als de eerste dag maar hebben dit keer de lastigere klim genomen. Eenmaal boven zijn we weer via de Alm-Trail afgedaald richting de Stieralm. Dit keer zijn we hier niet gestopt voor koffie maar doorgereden over de Plamort-Trail naar de Pantsersperre en het uitzichtpunt over de Reschensee. Na een paar foto’s te hebben gemaakt zijn we onze weg weer vervolgt en zijn we afgedaald over de Bunker-Trail en Etsch-Trail. Halverweg kwamen we hier nog een groepje enduro rijders tegen die ons maar raar aankeken met onze XC-fietsen. Maar we konden de trails ook met onze fietsen gewoon rijden, misschien iets minder snel maar gewoon zonder voetje aan de grond naar beneden. Eenmaal beneden in Reschen zijn we langs de Reschensee gefietst en hebben onderweg nog even een foto gemaakt bij de kerktoren die deels onderwater staat. Daarna zijn we doorgereden naar St Valentin om hier weer te beginnen met kimmen. Na50 min klimmen waren we boven en konden we genieten van een lekkere portie Kaiserschmarrn. Even tijd om te relaxen en toen kon het afdaal feest weer beginnen. De Platweg-Trail was de eerste gevolgd door de Spin-Trail en Gorf-Trail om uiteindelijk weer bij de waterkant uit te komen. Maar we hadden er nog zeker geen genoeg van dus weer zijn we naar boven gereden en hebben ook vandaag weer de Schoneben-Trail naar bededen gereden om daarna dezelfde route terug te pakken richting het hotel maar dan deze keer zonder de wortelafdaling. Ook deze dag hebben we weer genoten op de trails rondom Nauders.

Dag 3: Enduro Trails

’S avonds in het hotel weer lekker gegeten en een drankje gedaan in de bar. Na een aantal potjes kaarten was het helaas toch tijd om onze kamer weer op te gaan zoeken. De volgende ochtend was het alweer vroeg opstaan om vroeg aan het ontbijt te zitten wat we moesten alweer naar huis helaas. Het waren een paar hele mooie dagen in een schitterende omgeving en met goed gezelschap.

Recent Posts

Start typing and press Enter to search